Korkea verenpaine altistaa monille eri sairauksille. Riittävä C-vitamiinin saanti voi yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan alentaa verenpainetta ja siten auttaa useiden sairauksien ehkäisyssä.
Analyysissa paljastui, että C-vitamiinilisiä saaneiden verenpaine laski hieman enemmän kuin verrokkien. Vaikutus oli jonkin verran suurempi osallistujilla, jotka potivat korkeaa verenpainetta. Tutkimuksissa käytettiin keskimäärin 500 mg päiväannoksia. C-vitamiinin nauttiminen on turvallista ja hyödyllistä etenkin, jos sen saa hedelmistä, marjoista tai vihanneksista. Tällöin saa myös kasvisten ja hedelmien lukuisat muut terveyshyödyt. C-vitamiinia saa sitrushedelmistä, marjoista (mm. ruusunmarja, tyrnimarja ja mustaherukka) ja kasviksista (mm. paprika ja persilja).
Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2012;doi:10.3945/ajcn.111.027995)
http://www.ajcn.org/content/early/2012/04/03/ajcn.111.027995.abstract
