Kahvia ja kofeiinia paljon nauttivat saattavat tuoreen tutkimuksen mukaan säästyä Parkinsonin taudilta muita todennäköisemmin.
American Journal of Epidemiology -lehdessä julkaistu tutkimus perustuu yli 300 000 miehen ja naisen tietoihin, jotka kerättiin osana suurta terveystutkimusta. Kofeiinin saantia arvioitiin vuosina 1995-1996, ja Parkinson-diagnoosit tehtiin vuosina 2000-2006.
Tutkijat havaitsivat eniten kofeiinia nauttivien sairastuneen Parkinsonin tautiin epätodennäköisemmin kuin vähiten kofeiinia nauttivien riippumatta henkilön iästä, sukupuolesta, fyysisestä aktiivisuudesta tai etnisestä taustasta
Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Epidemiology 2012;doi:10.1093/aje/kwr451)
http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2012/04/13/aje.kwr451.abstract
